כיצד לבנות מוצר דאטה

כיצד לבנות מוצר אנליטיקס מוצלח עבור B2B?

כשהתחלתי לעבוד ב-Time To Know, ידעתי מעט מאוד על החברה אבל כשהבנתי מה עושה המוצר של החברה- התרגשתי. החברה הוקמה במטרה לשנות את עתיד הלמידה של ישראל על ידי פיתוח כלים דיגיטליים חדשניים לשיפור למידה ואחרי הצלחה בתחום החינוך הוחלט לפתח מוצר שנותן מענה לעולם הלמידה של העובדים בארגונים עסקיים.

אחת מהסיבות לשינוי היא ההבנה שאנחנו היום נמצאים בעולם שבעקבות הטכנולוגיה כל הזמן יש שינויים, המצאות חדשות ועוד שמייצרים דינמיות גדולה והעובדים בארגון בעצם כל הזמן צריך ללמוד ולהישאר מעודכנים.

בתור Data Analyst בחברה קיבלתי את ההזדמנות לעשות את מה שאני אוהבת – לנתח נתונים שקשורים לחוויה של למידה וידע ואלה תהליכים שתמיד גורם לי להרגיש טוב לגבי החיים.

מתוקף העובדה שאני אדם סקרן ותמיד אוהבת לשאול למה, מדוע ואיך זה עובד- גיליתי שהשאלות האלה משרתות אותי היטב לא רק למען הבנה מעמיקה של העולם אלא כדי להתקדם, להשתפר ולצמוח.

התדרוך

"את תהיי כמו מנהלת מוצר ותבני תוסף למוצר עבור המנהלים שקנו את המוצר שלנו ורוצים לקבל:

  • תובנות על ההתקדמות וההישגים של העובדים שלהם
  • הוכחה שההשקעה במוצר שלנו באמת משתלמת
  • דשבורד שמרכז במקום אחת נתונים על הלמידה, התקדמות ושיניע אותם לנקוט בפעולה.

בשביל לעשות את זה צריך לאסוף את צרכי המשתמשים (המנהלים), לתרגם לדרישות מוצר, לתקף אותם ולעצב דשבורד.כלומר, צריך לעשות את כל השלבים של בניית מוצר א-ב-ל היישום יהיה עם כלי BI במקום בפיתוח עם קוד.כלומר במקום לתת שירותי אנליזה ללקוחות אמורים לתת את הדשבורד כמוצר. והוא גם יהיה חלק "פיזי" מהמוצר בהמשך."חשבתי לעצמי שזה דומה לדברים שעשיתי בעבר כאנליסטית אבל חששתי כי זה נשמע מורכב. מה לי ולניהול מוצר? לקחתי נשימה עמוקה ותהיתי לעצמי- "אוקיי, אז מאיפה מתחילים?"

לעצב באמצעות דמיון

אותי למדו שכאשר לא יודעים אז שואלים וזה בדיוק מה שעשיתי. קבעתי פגישות עם לקוחות שלנו ושאלתי אותם: "אם אני יכולה לתת לך את כל הנתונים בעולם – מה היית רוצה לדעת על המשתמשים שלך שלומדים בפלטפורמה?" קיבלתי תשובות שונות, KPIs יצירתיים ללמידה אפקטיבית ואז בשלב השני, חילקתי נייר ועט ונתתי לאנשים האלה 'להתפרע' על ידי השאלה "ואיך היית רוצה שזה יראה?"

"הצעצוע החדש שלי"

לאחר שאספתי כמה תשובות שהתכנסו למכנה משותף, עיצבתי את הדשבורד הראשון ואז לקחתי אותו למנכ"ל שלי.בחברה אנו משתמשים במוצר שלנו להכשרה על הכל- עדכוני מוצר, שיטות מכירה, און-בורדינג ועוד.והתוצאה היא שבאמת הייתי יכול לדמות את החוויה המלאה של מנכ"ל המתבונן בפעם הראשונה על דשבורד למנהלים. דשבורד שמרכז את כל המידע על כל העובדים הלומדים במוצר של Time To Know.בדרך כלל, בפגישות אצל המנכ"ל אני מדברת בהתחלה כשאני מציגה לו ניתוחים וההמלצות שלי.הפעם – הייתי שקטה. זה היה קשה.כפי שאתם יכולים לתאר לעצמכם, עמיתיי למקצוע, אתם תמיד רוצים "להשוויץ בצעצוע החדש שלכם" ואתם תמיד רוצים לוודא שהדשבורד שלכם מובן ללקוחות בשביל להביא למקסימום מעורבות ועניין.אבל לא הפעם.רציתי לדעת מה ברור ומה לא במבט ראשון על מנת להעריך את חווית המשתמש.

הפרספקטיבה של הפרסונה

המנכ"ל אצלנו מאוד אוהב לצלול אל תוך הדאטה.כך הבנתי שאני חייבת להכניס יותר אפשרות לחקור את הנתונים בידי המשתמש.כתוצאה, הוספתי עוד פילטרים ואפשרויות לקבץ את הדאטה מחדש לפי ממדים שונים.אחד הדברים שהבנתי שבעוד שאני מסתכלת על הרבה נתונים מורכבים בשגרה, אנשים אחרים צריכים את הדאטה במנות יותר קטנות ומסודרות.

להתחיל בצורה פשוטה

לקחתי כל גרף והצגתי אותו תחת כותרת נפרדת בגלל שבסופו של דבר, הפרסונה שלי היא המנהל, שחווה עומס רב של מידע.אני רגילה לשים מולי מלא גרפים ביחד והכל מתחבר לי בצורה אינטואיטיבית אבל אופן הפרספקטיבה של המנהל היא שונה, הוא צריך 'במבט אחד – שורה תחתונה'.

מחשבות קדימה

ואז הגיעו השאלות – האם אפשר לסכום את המדד הזה ואז לחתוך את זה אחרת? האם אפשר להוסיף שכבת מידע כזו?תמיד אמרתי 'כן'.בין אם דיברנו על אינטגרציה של Salesforce ולהביא משם דאטה נוסף או כל מערכת אחרת – רציתי שכולם בחברה ידעו ויבינו שהמוצר הזה יהיה הדבר הבא.כולם יודעים שאנחנו חיים בעידן של דאטה וכל חברה מכובדת משתמשת בדאטה כדי לקבל החלטות עסקיות ותעשיית ה-e-learning בדיוק בעיצומה של המהפכה הבאה מבוססת דאטה.

להפוך מטא-דאטה לפיצ'ר

באמצעות הדשבורד הזה יכולנו למקסם את היכולות של המוצר שלנו:

  • להחצין נתונים היסטוריים על משתמשים שנמחקו וכך נולד הפיצ'ר של "משתמשים היסטוריים".
  • במוצר עצמו יש אפשרות לתייג את התוכן, ולארגן את התוכן במבנה של עץ חיבור של אותו מבנה עם מטריקות הלמידה גרם ליצירה של "מפת ידע" של הלומדים ושל המחלקות בארגון, כדי להבין באמת מהם הנושאים "החמים" ו"הקרים"- איפה פערי הידע הבולטים.
  • המינוף העיקרי היה שיקוף כל המדדים על גבי ציר הזמן שהבהיר בדיוק מתי הלומדים איבדו עניין בתוכן וכתוצאה מכך הניעו את הלקוחות שלנו לפעולה בזמן על מנת לסגור את פערי הידע.

אתגרים חזותיים

עבדתי עם אחת המעצבות שלנו והיא הכינה לי מוק-אפ של איך הדשבורד צריך להיות כדי להראות חלק בלתי נפרד מהמוצר שלנו.ואז שוב נדהמתי כמה קל לעבוד עם הטאבלו. התוצאות הסופיות היו שהוא נראה דומה ב -95% בהשוואה למוק-אפ וזה ממש השתלב עם המוצר שלנו בצורה נפלאה.

מצב התחלתי- "בלי דאטה"

אנליסטים לא רגילים למצב כזה אבל זה קורה.הדשבורד צריך להיות מוכן גם למצב שהמשתמשים עדיין לא התחילו ללמוד וטרם זרם הדאטה או שהמשתמשים שיחקו עם הפילטרים ופתאום אין דאטה.הדרך לפתרון של דבר כזה הוא דרך מידול הדאטה בצורה נכונה ולאפיין את מצבי הקיצון האלה ועד להשתמש ביכולת הנהדרת של "מכולות צפות" עם הודעה למשתמש- "אתה רואה את ההודעה הזו כי הלמידה טרם החלה בקורס הזה"

אז למה בעצם לשלב כלי BI אנליטי במוצר במקום לשלוח אותם דרך טאב נוסף?

דבר ראשון כי ככה "מנצחים במשחק"-לתת ערך ללקוח עם דאטה במקום אחד עם חוויית המשתמש הטובה ביותר.ולומר לכם את האמת? זה יותר קל ממה שחושבים.תהליך ההטמעה לקח לנו פחות מספרינט של שבועיים פיתוח.דבר שני, Time To Market.הזמן שלוקח לתכנן, לעצב ולפרסם דשבורד נוסף יכול גם לקחת פחות יום. זה תלוי אך ורק בדאטה אנליסט וזה לוקח פחות זמן מכל פעולת פיתוח שתוכלו לחשוב עליה. אז גם חסכנו עלויות של אנשי פיתוח וגם ספקנו את הסחורה בצורה מהירה ביותר.שלישית ולבסוף, התאמה אישית – יש לנו לקוחות ממקומות שונים בעולם עם דרישות שונות של נתונים. ברגע שלקוח ביקש דשבורד נוסף אפשר לפתוח רק עבורו את הדשבורד הזה במקום לכולם. למה להעמיס על לקוחות אחרים שנמצאים במקום אחר מבחינת הדאטה שלהם? לפעמים "פחות זה יותר".עבור הלקוחות שלנו, לא רק ששילוב הBI בתוך הפלטפורמה מעלה את המעורבות של הלקוחות שלנו עם המוצר שלנו אלא גם ממקד אותם במה שהם צריכים לעשות כדי לדחוף את הארגון שלהם קדימה ולמקסם את הערך מפעילות ההדרכה. וזו הייתה בדיוק המטרה.אז אם אתם אנליסטים שעובדים עם לקוחות חיצוניים של המוצר, אני מקווה שעכשיו אתם יודעים כמה זה קל לתת יותר ערך למשתמשים, במקום אחד.

עינת קליין

היא דאטה אנליסט ומרכזת תחום ה-BI בחברת Time To Know. בעברה עסקה באפיון תהליכים עסקיים עבור חברות גדולות וכיום מתמקדת בעולם הדאטה והמוצר והקשר ביניהם. מנסה תמיד לפצח את השילוב האידיאלי בין אנשים, טכנולוגיה ועסקים.