strech

לעשות הסבה ולהיות business analyst

בפוסט הזה אספר קצת על מה זה להיות אנליסט – פרטים טכניים, על ההבדלים בין התפקידים Business analyst/Product analyst, מה עושים בפועל בעבודה ואם תקראו עד הסוף אספר על בעיה אחת או שתיים שאנליסט מתמודד איתה ביום יום.

אתחיל מהפרטים הטכניים,


שעות העבודה –

שעות העבודה הן לרוב תשע עד שש, אלא אם כן יש משהו ממש חשוב שלא יכול לסבול דיחוי או לחלופין אם מקום העבודה שלכם הוא סטארט-אפ מתחיל של עשרים אנשים, או שאתם פשוט עובדים בחברה עם תרבות ארגונית גרועה, בה הכל קורה בלחץ והכל חייב להיות מידי – כאן ועכשיו.

via GIPHY

אבל, אם תשאלו אותי, שעות העבודה אינן מדד להשקעת העובד, הרי העבודה לא נגמרת אף פעם. בחברה טובה השעות גמישות וכל אחד מוצא את הזמן שהוא הכי פרודוקטיבי בו, ולכן על מנת להיות עובד טוב ראשית ולפני הכל, אנו חייבים לאהוב את העבודה והעשייה שלנו וזאת משתי סיבות:


1.שוק העבודה היום דורש מאיתנו להיות רלוונטיים וכל הזמן ללמוד דברים חדשים וטכנולוגיות חדשות. ולכן אם לא נאהב את זה מספיק, פשוט לא נהיה טובים מספיק ובסופו של יום גם לא נספק את הסחורה, וייווצר מעין ׳מעגל׳ של חוסר שביעות רצון של שני הצדדים.


2.לא תוכלו לשרוד במקום עבודה אחד יותר מדי זמן. השחיקה תגיע בחלוף זמן קצר מאוד ותוביל למעבר לחברה אחרת, לכן מציאת מקום עבודה המתאים היא משימה מאוד מאתגרת וחשובה.


חיים חברתיים –

האנליסטים לרוב עובדים בצוותים ומשתפים פעולה עם הרבה גורמים בארגון. המשמעות היא שאתם צריכים להיות אינטליגנטים, חברותיים, שנונים ובעיקר עליכם להיות יצורים חברתיים שיודעים להבין מצבים מורכבים, להתגמש כשצריך ולזכור שהתפקיד הוא לא מופע של איש אחד… זה גם אומר שלרוב החברים מהעבודה יהיו גם חברים אחרי שעות העבודה.


״שרשרת המזון״ –

חשוב שתזכרו, אתם תקחו חלק בהחלטות מאוד מרכזיות בחברה, רעיונות/ אנליזות שתציעו יוכלו לשנות מקצה לקצה את ביצועיי החברה. אז איפה הקאטצ׳? בעולם של ביקוש והיצע אנליסטים לא בראש הרשימה, בשביל לבנות מוצר צריך מתכנת ולכן מתכנתים תמיד יתוגמלו בצורה משמעותית יותר מאנליסטים, זו האמת המרה. אם זה מנחם אתכם, לפי תיאוריית הצרכים של מאסלו, מימוש עצמי הוא יותר חשוב מצרכים פיזיולוגים (כסף).

via GIPHY

אופק התקדמות –

אנליסטים בדרך כלל יעבדו בקבוצות ומכאן שלרוב אופק הקידום יהיה לתפקידי מנהלי צוותים, לאחר מכן השרשרת מתקצרת די במהירות.

אז לאיפה יש עוד להתקדם? יש אנליסטים שעושים הסבה להיות מפתחי BI, יש אנליסטים שעושים הסבה להיות מנהלי מוצר ויש אנליסטים שהופכים להיות Data scientis.

מה ההבדל בין Business analyst ל ?Product analyst

Product analyst :

אנליסט חבר בצוות המונה מנהל מוצר וכמה מתכנתים, הצוות אמון על פרויקט מסוים בחברה, כאשר מטרת הצוות היא לעבוד כמעין ׳סטארט-אפ׳ שיכול לנטר את הפרויקט, להפיק תובנות וכך להגיב ולעשות שינויים בצורה קלה ומהירה, התפקיד כולל שימוש במתודולוגיית testing A/B .

האנליסט יעבוד בצמוד למנהל המוצר שתפקידו הוא ניהול המוצר מא׳ ועד ת׳, עליו לחשוב איך לשפר את המוצר כך שהלקוח יקבל חוויה לא פחות ממדהימה, באמצעות נתונים ממשים ולא על סמך תחושות. המטרה היא לצור חווית מוצר מושלמת המוכרת לנו מחברות כמו Facebook, Apple .

Business analyst:

תפקיד האנליסט הוא לקבל נתונים ממקור מסוים ולהפיק מהם המלצות. נשמע קצת אותו הדבר, לא? אז האמת היא שזה די דומה אבל שונה, לרוב לא יעשה שימוש במתודולוגיית A/B test ולא יינתנו המלצות על בסיס המוצר, לכן האנליסט לא יעבוד בצמוד לקבוצת מוצר, business analyst יחשב מדדים כמו LTV ועוד רבים ומגניבים (גם התפקיד הזה הוא כיף, מבטיח).

על מה אנליסט חושב במהלך היום?

אנליסט טוב מכיר את המוצר שלו על כל רבדיו ומצוי בכל פרט.

כך לדוגמא, נניח אם אני אנליסט בחברת Amazon ותפקידי הוא להיות אחראי על חווית הקנייה הראשונית באתר, יהיה עלי לדעת בין היתר – כמה אנשים נכנסים כל יום לאתר; מה יחס הקונים לראשונה מתוך אלו שמבקרים באתר; במה הלקוחות מתעניינים; באיזה יום הם אוהבים לקנות; אלו קופונים מעודדים קנייה; אלו סוגי אימיילים לקוחות אוהבים לקרוא; מהן הבעיות שבגללן לקוחות לא קונים; אלו בעיות טכניות לקוחות חווים במהלך השיטוט באתר ועוד.

אנליסט טוב מגדיר מדדים שנותנים לו הבנה טובה על המוצר, באופן בו הוא יכול לוודא שהמוצר מתנהל כמו שצריך. אנליסט טוב מנסה לשפר את החוויה של הלקוח, כך לדוגמא אתר אונליין שיחס הלקוחות הקונים שלו מתוך כלל המבקרים קטן בהשוואה למתחרים שלו, על האנליסט לבחון את הסיבות לכך ולשאול בין היתר – האם חסרים ללקוחות כלי השוואה בין פריטים באתר; האם הלקוחות מעוניינים לראות מחירים בטווח מסוים; האם לקוחות ממדינות מסוימות יעדיפו לקנות כאשר מטבע הקנייה שלהם יוצג בתרגום לשער המטבע המקומי וכן הלאה.

אני חייב לציין שזו לא עבודה קלה, אבל שכרה בצידה שכן זה מאוד מאתגר לנסות לפצח את הדבר הבא שיגרום ללקוח שלך לקבל חוויה מדהימה.

באילו כלים אנליסט משתמש –

אז הבנו שאנליסט מנתח נתונים אבל בתכלס איך זה עובד?

לרוב כל המידע הרלוונטי נשמר בבסיסי נתונים ועל מנת לנתח את הנתונים ולהוציא תובנות עליכם להשתמש בתוכנת SQL שזו שפת תכנות (נשמע מאיים אבל ממש לא). מדובר בשפה בה אתם ממש ׳שואלים שאלות׳ בצורה די אינטואיטיבית ומקבלים תשובות, היתרון בשפה הזו הוא שהיא מאפשרת לקבל תובנות מכמויות עצומות של דאטה בכמה רגעים, וכשאני אומר כמויות עצומות של נתונים אני מתכוון לזה…..


כלים נוספים שמשתמשים בהם לרוב זה אקסל המוכר והטוב, באמצעותו מבצעים חישובים וגרפים מהירים. עם הזמן אקסל הפך לפחות פופולרי מכיוון שאקסל לא יודע להתמודד עם כמויות גדולות של נתונים (אבל עדיין חובה חובה חובה לדעת).

עוד כלים שעובדים איתם הם כלי BI כמו Power BI / Tableau הערך המוסף שלהם הוא שהם מאפשרים לנו ליצור גרפים ממש יפים שמסבירים דברים מאוד מורכבים בשפה פשוטה.

לסיום, קצת שאלות אמיתיות שאנליסט מתמודד איתן:

1.המנכ״ל החליט להעלות מחירים של מוצר מסוים, עלינו לבחון כיצד זה ישפיע על ההכנסות.

2.אם נוסיף וידיאו בכניסה לאתר, כיצד נמדוד אם הלקוחות שלנו אהבו את הוידיאו או לא.

3.איזו פרסומת הייתה הרלוונטית ביותר ללקוח שנחשף לארבע פרסומות שונות.

4.לחברה יש לקוחות חדשים וישנים כיצד יש להתייחס אליהם בניתוחי המידע – האם בצורה שווה או בצורה שונה ואם כן מהי השיטה הטובה ביותר לחלק אותם לקבוצות אקסקלוסיביות.


5.החברה מבקשת להוסיף צ’אט תמיכה באתר, כיצד נמדוד את טיבו ויעילותו ונבחן מה הוביל בכלל למסקנה שצריך להוסיף צ’אט לאתר.

זה הכל להיום, מקווה שנהניתם.

אם כבר קראתם עד כאן, התחום מעניין אתכם ואין לכם רקע בתחום אז אם אסכם לכם את זה במשפט אחד – תלמדו SQL ותתרגלו עוד ועוד, ללא הפסקה. תקראו בלוגים ופוסטים רלוונטיים ותעשו הכל כדי להכנס למשרה הראשונית בתחום גם אם המשמעות היא להתפשר על השכר או על עבודה ״מגניבה״ במרכז תל אביב. מנגד, אל תתפשרו על הטכנולוגיות איתן אתם הולכים לעבוד ועל האתגרים שתחשפו אליהם.

כמובן שאתם יותר ממוזמנים לתרגל בקורס שלי כדי לקבל איזו תחושה ראשונית של מה שנדרש מכם. אם אתם כבר מנוסים ומחפשים עבודה גם לכם יש מענה באתר – אתם מוזמנים לקחת קורס מבחנים טכניים בSQL שיכין אתכם מבחינה טכנית לכל ראיון שתגיעו אליו.

וכמובן שלא אפקיר את בוגרי הכלכלה חשבנואות, אני אחד כזה, אם אתם מעוניינים לדעת איך הגעתי לתחום הזה, אתם יכולים לקרוא את הפוסט הבא

יש אפשרות להתייעץ איתי בתשלום

בהצלחה!

מבחנים לראיונות עבודה ב SQL

מבחני מיון ב SQL לראיונות עבודה,
להתקבל למקומות העבודה
הכי נחשקים במשק,
לתפקיד Data analyst/Product analyst/Business analyst


לחודש נובמבר בלבד

20 שקל הנחה
:code 20shekel

קורס ב69 במקום ב89 ש״ח לזמן מוגבל!!